ما باید بدانیم کدام نقطه از نقاط یک سازه یا ساختمان دارای حساسیت بیشتری است و هم نیروهای بیشتری به آن وارد می شود و هم احتمال شکنندگی آن ها بیشتر است که در این نقاط از آن دسته مصالح ساختمانی استفاده کنیم که پر قدرت تر هستند و بتوانند دوام و پایداری آن نقاط را برای ما تضمین کنند. در اینجاست که پای بتن الیافی به میان کشیده می شود. به این دلیل که بتن الیافی از جمله مصالح ساختمانی است که اگر در جایی از ساختمان نیاز به قدرت بالاتری باشیم جزو بهترین گزینه ها برای انتخاب ما می باشد.

یکی از این نقاط حساس که از لحاظ استاتیکی اهمیت بالایی دارد و در واقع جزو نقاط بسیار مهم در انتقال نیروهای وارد بر ساختمان به زمین است، نقطه اتصال تیرها و ستون ها است. که ما در نوشته ای تحت عنوان “استفاده از بتن الیافی در محل اتصال تیر و ستون” تلاش کردیم که قدری به اهمیت این مسئله بپردازیم و همچنین بیان کنیم که استفاده از بتن الیافی چه کمک بزرگی می تواند در این راه به ما عرضه کند.

خواص متنوع بتن الیافی

که دلیل این قدرت مندی بتن الیافی را پیش تر بیان کردیم که به خاطر آن است که در مرحله اختلاط بتن از الیافی در سایز های مشخص و جنس معین در مخلوط سازنده بتن استفاده می شود که بتن الیافی تا به امروز از جنس های گوناگونی ساخته شده است. به عنوان مثال می توان به فولاد، نایلون، پلیمر، الیاف شیشه، پلی استر و غیره اشاره کرد که از جمله الیاف سازنده بتن الیافی می باشند.

و پنل بتن الیافی که با استفاده از هر یک از این الیاف ساخته و پرداخته می شود و به مشتریان برای نصب و اجرا در ساختمان مورد نظر عرضه می گردد، هر کدام ویژگی و مناسبات خاص خود را دارا هستند. بنابراین مهندسان و معماران برای آنکه بتن الیافی مناسبی را که از یکی از این الیاف گفته شده به دست آمده است برای یک کاربرد خاص انتخاب کنند، ابتدا کارآیی و کارکردی را که از آن محصول انتظار داریم، در نظر می گیرند و با توجه به آن دست به انتخاب بتن الیافی مورد نظر می زنند.

البته در زمینه تولید بتن الیافی محققان و دانشمندان عرصه عمران همچنان در حال تحقیق و نوآوری هستند و به دنبال دستیابی به الیافی هستند که هر چه بیشتر بتواند مزایای بتن الیافی را برای ما تامین کند و در کنار آن همچنین از لحاظ هزینه و وزن به صرفه تر باشد. به عنوان مثال اخیرا محققان یک نمونه بتن الیافی به بازار عرضه کردند که در آن از الیاف نانو استفاده شده بود که قدرت بتن الیافی را نسبت به سایر انواع مشابه خود چند برابر افزایش داده بود.

به جز آنچه گفتیم، همچنین لازم است که توجه کنیم، یکی دیگر از مسائلی که از لحاظ مقاومتی باید در ساخت یک سازه و ساختمان رعایت شود، مبحث زلزله است و بارهای برشی که می تواند به تیرها در هنگام زلزله وارد شود. که در اینگونه موارد نیز به ترتیبی که در نوشته “افزایش مقاومت برشی با بتن الیافی” ذکر شد می توان بر روی کمک بتن الیافی حساب کرد.

صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا یکی از نمونه های این محصول را به شما ارائه می دهد و ارتباط با محققان هنزا نیز می تواند به شما راهنمایی های لازم را عرضه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *