GFRC (جی اف آر سی) یا همان GRC (جی آر سی) مخفف کلمات لاتین Glass Fibre Reinforced Concrete می‌باشد.

 

فایبرگلاس ماده‌ای که در ساخت قایق ها یا سایر محصولات مشابه استفاده می شود، در واقع الیاف شیشه-پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه در یک ماتریس پلیمری است. اگر به جای پلیمر، از سیمان پرتلند و شن و ماسه استفاده کنیم، ماده به دست آمده بتن تقویت شده با الیاف شیشه (GFRC یا GRC) است. جی اف ار سی از خانواده بتن پیش‌ساخته (precast concrete)، ابزاری شگفت‌انگیز در دستان معماران تراز اول دنیا است.

 

از جی اف ار سی در 30 سال گذشته برای تولید بسیاری از محصولات بتنی، به ویژه پانل‌های پوششی نازک استفاده شده است. از پنل جی اف ار سی همچنین برای ساخت موارد زینتی مانند گنبد، مجسمه، کارگاه و فواره نیز استفاده شده است.

محصولات جی اف آر سی

نمونه کارهای جی اف آر سی

اگر هنوز با بتن مسلح با الیاف شیشه (GFRC) آشنا نیستید، باید بدانید که GFRC شکل تخصصی از بتن ترکیبی است. GFRC اولین بار در دهه 1940 در روسیه تولید شد و از دهه 1970 بود که به شکل کنونی به طور گسترده برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفت.

این یک ماده کامپوزیتی بر پایه سیمان است که با الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیا تقویت شده است. الیاف ها هدفی مشابه با فولاد تقویت کننده در بتن مسلح انجام می دهند و همچنین مقاومت خمشی، کششی و ضربه ای را افزایش می دهند. در نتیجه می توان از GFRC برای تولید محصولات بتنی معماری سبک و قوی مانند پنل های ساختمانی استفاده کرد.

همچنین به دلیل خواص منحصر به فرد و استحکام کششی ، می توان از آن برای ایجاد محصولات بتنی تزئینی مانند پنل های دیواری نما، دور شومینه، روکش های روشویی و میزهای بتنی استفاده کرد. اکثر متخصصان کانتر بتنی به دلیل تطبیق پذیری، استحکام و وزن سبک تر، از GFRC به عنوان تکنیک انتخابی خود استفاده می کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای درک واقعی مزایای GFRC، نگاه عمیق‌تر به این ترکیب منحصر به فرد است.

GFRC چیست؟

GFRC مشابه فایبرگلاس خرد شده است و از ترکیب مخلوطی از ماسه ریز، سیمان، پلیمر (معمولاً پلیمر اکریلیک)، آب، سایر مواد افزودنی و الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیا (AR) ساخته می شود. الیاف شیشه استفاده شده در GFRC به استحکام این ترکیب منحصر به فرد کمک می کند. الیاف مقاوم در برابر محیط قلیایی به عنوان عضو اصل، حمل بار کششی عمل می کنند، در حالی که ماتریس پلیمر و بتن الیاف را به هم متصل کرده  و به انتقال بار از یک الیاف به فیبر دیگر کمک می کند. بدون الیاف GFRC استحکام خود را ندارد و بیشتر مستعد شکستگی و ترک خواهد بود. درک شبکه فیبر پیچیده در GFRC خود یک موضوع حائز اهمیت است. دو مزیت مهم GFRC عبارتند از:

  • توانایی ساخت پانل های سبک: اگرچه چگالی نسبی GFRC مشابه بتن است، ولی پنل های GFRC می توانند بسیار نازک تر از پنل های بتنی سنتی باشند و آن ها را سبک تر کند.
  • مقاومت فشاری، خمشی و کششی بالا: دوز بالای الیاف شیشه منجر به استحکام کششی بالا شده در حالی که محتوای پلیمری بالا بتن را انعطاف پذیر کرده و در برابر ترک خوردگی مقاوم می نماید. تقویت مناسب با استفاده از اسکریم، استحکام اجسام را بیشتر می‌کند و در پروژه ‌هایی که ترک ‌های قابل مشاهده قابل تحمل نیستند بسیار مهم است.

مزایای جی اف آر سی

  • مقاومت
  • سبکی
  • تنوع در انتخاب اشکال و رنگ مختلف نما
  • عدم محدودیت طراح در انتخاب شکل
  • امکان اجرا در تمام سطوح(افقی، قائم، زیر سقف)
  • کیفیت بالای سطوح تمام شده(به دلیل تولید پیش ساخته)
  • دوام در برابر عوامل جوی
  • امکان استفاده از طرح های تزئینی
  • ظرافت
  • حداکثر ایمنی نصب در نمای ساختمان های بلند مرتبه
  • سهولت و سرعت در نصب
  • نمای دوطرفه (به غیر از تاثیر منظر بصری شهری، بر روی ساکنین نیز موثر است)

این روزها با پیشرفت شگرف در طراحی سازه و همچنین معماری های اعجاب انگیز، مصالح و روشهای اجرای سنتی، نه تنها پاسخگوی این نوآوری‌ها نیستند بلکه از لحاظ ایمنی و اقتصادی نیز توجیه پذیر نمی باشند. از این رو از دهه شصت میلادی توسط انجمن پیش ساخته های بتنی کانادا برای ساخت قطعات نمای ساختمان شیوه جدیدی را در پیش گرفتند، که آن استفاده از الیاف شیشه در بتن به جای فولاد در قطعات پیش ساخته نما بود.

از آنجا که مقاومت خمشی و کششی جی اف ار سی از بتن معمولی و بتن پیش ساخته بیشتر است، از این رو محصولات جی اف ار سی به طور گسترده در صنعت ساختمانی روز دنیا استفاده می شود.این قطعات با داشتن استحکام و دوام دراز مدت در برابر شرایط محیطی مثل باد، باران، نور آفتاب، حتی زلزله و همچنین توانایی جی اف ار سی در به وجود آوردن هر بافت، شکل و طراحی که به ساختمان اجازه می دهد با محیط اطراف بهتر ترکیب شود، سبب شده است تا مزیت بیشتری نسبت به مصالح مشابه داشته باشد.

محصولات GFRC هنزا به دو دسته محصول زیر تقسیم بندی می گردد

  • قطعات GFRC حجمی
  • نماهای GFRC داخلی و خارجی

شرکت گام آبی با عقبه  علمی و تحقیقاتی و اجرایی خود در طراحی و ساخت محصولات نوین ساختمانی به سمت طراحی و تولید، قالب و قطعات گوناگون GRC/ GFRC حرکت کرد و با توانمندی ویژه در ساخت قالب های ۳۶۰ درجه، دو طرف نما سعی کرد دغدغه مهندسین طراح صنعت ساختمان را برای پیاده سازی خلاقیت های منحصر بفردشان برطرف نماید.

پروژه پنل های سان اسکرین جی اف آر سی بانک مرکزی توسط هنزا

پنل جی اف آر سی

حتما تا کنون شما نیز شاهد پیشرفت هایی که در ساخت سازه ها شکل گرفته است را دیده اید و همچنین طراحی ها غول های عظیم الجثه و شکل نمای درونی و بیرونی آن ها شما را نیز به وجد آورده است.

از گذشته تا کنون مصالحی که در ساخت و ساز استفاده می گردد دچار تغییر و تحولاتی شده است و برخی از این متریال که حتی در گذشته های دور نیز مورد استفاده قرار می گرفته است امروزه با روش های نوین و صنعتی، به روز شده و تغییر کاربری داده اند و به شکل های متنوع تری از آن ها در ساخت و ساز استفاده می شود.

تمامی این تغییراتی که شکل گرفته است می تواند به لحاظ ایمنی و اقتصادی و حتی صنعتی توجیه دشاته باشد. از نمونه های محصولاتی که در ساخت و ساز استفاده می شود همین پنل های جی اف ار سی است که به طور گسترده در صنعت ساختمانی روز دنیا استفاده می گردد.

اجرای پنل جی آر سی

اجرای پنل جی آر سی توسط هنزا در پروژه شمیم پلیمر

نمای جی اف ار سی

از جی اف ار سی ها در نما ساختمان استفاده می شود و این متریال به قدری دارای استحکام و مقاومت زیادی می باشند که در برابر شرایط محیطی مثل باد، باران و نور آفتاب و حتی زلزله دوام می آورند و از بین نمی روند.

همچنین با خرید پنل های جی ار اف سی می توانید هم آن ها را در سطح صاف سفارش دهید و هم این که در بافت های متنوع آن را تهیه نمایید.

مزایای پنل های جی اف ار سی  (GFRC | GRC)

از جمله مزیت هایی که می شود برای این پنل ها در نظر گرفت به شرح زیر می باشد:

مقاومت بالا
عدم محدودیت طراحی در انتخاب اشکال
امکان اجرا در تمامی سطوح افقی، قائم، زیر سقف
تنوع در انتخاب اشکال و رنگ های مختلف نما
دوام در برابر عوامل محیطی
امکان استفاده از طرح های تزئینی
سبکی و ظرافت
کیفیت بالای سطوح تمام شده
حداکثر ایمنی نصب در نمای ساختمان های بلند مرتبه
توانایی ساخت پنل های سبک

خصوصیات ساختاری پنل جی اف آر سی  (GFRC | GRC)

اگر برایتان مهم است که علت این همه مقاومت و پایداری پنل های جی اف آر سی چیست بهتر است بدانید که این پنل ها قدرت خود را از یک دوز بالا از فیبرهای شیشه ای AR و دوز بالا از پلیمر اکریلیک می گیرند.

این در صورتی است که این پنل ها مقاومت فشاری بالایی نیز دارند که علت آن نیز  نسبت آب به سیمان کم و محتوای بالای سیمان می باشد که همین امر موجب شده تا با مقاومت بسیار بالای خمشی و کششی که از بتن های معمولی چندین فرسنگ بیشتر می باشد برتری ویژه ای به این پنل ها داده شود.

همین موضوع می تواند عامل این باشد که مقدار بار های کششی را به راحتی تحمل می نماید و مقدار زیاد پلیمر می تواند موجب انعطاف پذریری بالا و عدم ترک خوردگی در دراز مدت گردد.

مهمترین کاربردهای قطعات جی اف ار سی

از مهم ترین کاربردهایی که پنل های جی آر سی دارند می توان به موارد رو به رو اشاره کرد: ساخت ستون ‌ها، گنبدها، سقف ‌های تزیینی و دیوارها، مجسمه‌ ها، نرده‌ ها، قطعات تزیینی برای دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ‌ها، همینطور در ساخت سازه‌ های دریایی مانند اسکله‌ ها و پل‌ های شناور، کانال ‌ها برای کابل کشی، کانال ‌های آب، مخازن ذخیره‌ سازی.

قیمت پنل های جی اف آر سی

همانطور که خودتان مشغول ساخت و ساز می باشید و در جریان قیمت های نوسانی این سال های اخیر می باشید؛ می دانید که قیمت پنل های جی اف آر سی نیز همانند بسیاری از مصالح و یا اقلامی که در بازار خرید و فروش می شود، متنوع می باشد و نمی توان قیمت آن را در سایت ها درج نمود.

راه حلی که برای این مشکل وجود دارد این است که تنها کافیست به جهت خرید پنل های جی ار اف سی با شماره های درج شده ما در سایت تماس بگیرید و از همکاران ما قیمت های به روز و جدید را بخواهید.

قطعات جی اف آر سی

 

پنل جی اف آر سی چیست؟

جی اف آر سی مخفف Glass Fiber Reinforced Concrete است. این نوع بتن الیافی حاوی الیاف شیشه است. ماتریس بتن به این الیاف شیشه متصل می شود و افزودن الیاف شیشه منجر به بهبود خواص تقویتی و مکانیکی بتن و استحکام کششی بالاتر آن می شود. جی اف آر سی وزن کمتری نسبت به پانل های بتنی سنتی دارد اما قوی تر است. بنابراین، استفاده از یک پانل نازک تر GFRC به جای یک پانل حجیم تر با میله های تقویت کننده فولادی منجر به صرفه جویی در فضا می شود.

الیاف شیشه، بتن را تقویت می کنند، درست مانند تقویت کننده های فولادی در بتن معمولی. تقویت الیاف شیشه منجر به محصولی با مقاومت خمشی و کششی بسیار بالاتر نسبت به بتن معمولی می شود که امکان استفاده از آن را در کاربردهای ریخته گری دیواره نازک فراهم می کند. GFRC یک ماده سبک وزن و بادوام است که می تواند به شکل ها، رنگ ها و بافت های تقریبا نامحدودی استفاده شود. بتن تقویت شده با الیاف شیشه با استفاده از مواد زیر ساخته می شود:

  • ماسه ریز: ماسه ریز باید 4/0 تا 5/0 میلی متر باشد و محدوده پذیرفته شده 3/0 تا 6/0 میلی متر است. ذرات ریزتر جریان پذیری بتن را کاهش می دهند و ذرات درشت تر می توانند پس از برخورد به سطح در هنگام پاشش منحرف شوند.
  • سیمان: سیمان پرتلند معمولی برای ساخت پنل جی اف آر سی قابل قبول است. وزن سیمان معمولاً برابر با وزن ماسه استفاده شده است.
  • پلیمر: انواع مختلفی از مخلوط های پلیمری و ماتریکس بتن مانند اتیلن وینیل استات (EVA)، لاستیک استایرن بوتادین (SBR) و پلیمر اکریلیک وجود دارد. پلیمر اکریلیک انتخاب ارجح برای بتن تقویت شده با الیاف شیشه است. نسبت وزن پلیمر به بتن معمولاً 6 گرم پلیمر جامد در هر 100 گرم مخلوط سیمانی است.
  • آب: محتوای آب در مخلوط بتن بسیار مهم است، زیرا آب بیش از حد می تواند مخلوط را خراب کند. در نظر گرفتن محتوای آب مخلوط پلیمری برای تعیین محتوای کلی آب ضروری است. نسبت کل آب به بتن باید بین 30/0 تا 35/0 باشد.
  • مواد افزودنی: تولید کنندگان مواد افزودنی مختلفی را برای استفاده در GFRC تولید می کنند. مواد افزودنی متداول دود سیلیس و فوق روان کننده ها هستند.
  • الیاف شیشه: افزودن الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیایی (AR) خرد شده عامل تعیین کننده بتن جی اف آر سی است. مقدار الیاف شیشه بر اساس نوع روش ساخت مورد استفاده متفاوت است.

انواع پنل جی اف آر سی

پنل های GFRC در دو نوع هستند:

  • پنل‌های Panelized: GFRC پانل‌شده شامل بسیاری از اجزای مجزا است که برای تشکیل یک پنل بزرگ‌ تر متصل شده ‌اند. استحکام بیشتری نسبت به پنل GFRC بدون پانل دارد. در مقابل، پنل Non-panelized یک تکه است.
  • پنل های Non-panelized: این نوع از پنل ها برای اضافه کردن تزئیناتی که به استحکام زیادی نیاز ندارند، عالی هستند. قیمت پنل های Non-panelized ارزان تر از پنل‌های Panelized GFRC می باشد.

 اجرا پنل جی اف آر سی

روش های اجرای مختلفی برای پنل جی اف آر سی وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است.

1. فرآیند اسپری کردن (spray-up): Spray-up GFRC روشی مرسوم برای ایجاد پنل های بتنی پیش ساخته است. در این روش بتن تقویت شده با الیاف شیشه با دست به داخل قالب پاشیده می شود. یک اسپری خردکن متحدالمرکز برای پاشیدن الیاف شیشه ای بلند در مخلوط بتن استفاده می شود. اختلاط در نازل اسپری اتفاق می افتد. نازل مخصوص اسپری برای پاشش همزمان فیبرهای شیشه خرد شده و دوغاب سیمانی بر روی قالب استفاده شده و سپس برای ادامه این کار، ملات با استفاده از غلتک فنری با دست متراکم و سپس لایه دوم اسپری و مجدد فشرده می‌ گردد. پنل حاصل ترکیبی با توزیع مناسب الیاف و بتن است. این روش برای اجرای صحیح به نیروی کار ماهر و تجهیزات با کیفیت خوب و بررسی کیفیت کار در حال انجام نیاز دارد. اسپری کردن محبوب‌ترین تکنیک و روش اجرا است که معمولاً توسط شرکت‌ های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. در روش اسپری کردن درصد بالای شیشه استفاده می شود که بیشترین خصوصیات مکانیکی را به نما داده و از سمت دیگر ضخامت سطح نما کاهش می یابد.

2. فرآیند پرمیکس (pre-mixture): در این فرآیند که به معنای پیش مخلوط است ابتدا دوغاب سیمان تولید می شود و سپس الیاف شیشه از پیش بریده شده مخلوط می شوند. سپس مواد حاصل در قالب‌ های مختلف پمپاژ می‌ گردند. ملات بعد از قرار گیری در قالب ‌ها، فشرده می ‌شود. بر خلاف روش اسپری کردن، اجرای پرمیکس نیاز به دستگاه برش الیافی ندارد اما به دلیل پاشش مخلوط الیاف شیشه و بتن، روشی گران قیمت می باشد. روش پرمیکس ممکن است شامل چندین روش مانند تزریق و لرزش، پرس یا شاتکریت باشد. فرآیند Premix بیشتر به تکنیک‌ های تولید مختلفی مانند اسپری پیش مخلوط، پیش مخلوط ریخته‌گری، pultrusion و دستی تقسیم می‌شود.

3. فرآیند Filament Winding: این فرآیند شامل رشته های چرخشی الیافی است که از روی چندین میله فولادی گرد که در زیر سطح مخلوط ملات اصلاح شده مخصوص قرار گرفته اند، قبل از پیچیدن روی قالب عبور می کنند. انواع کامپوزیت های پیوسته بر پایه سیمان الیافی متشکل از ورقه های یک طرفه، لایه متقاطع و لایه زاویه دار را می توان با محتوای شیشه AR معمولی تولید کرد.

4. فرآیند ترکیبی: این یک فرآیند جایگزین بوده که شامل استفاده از hopper gun  برای اسپری نما است. مخلوط پشتیبان الیافی اغلب مانند بتن معمولی ریخته شده یا با دست بسته بندی می شود.

5. فرآیند فیلتر پرس: در این فرآیند ابتدا یک مخلوط الیافی مرطوب با آب اضافی تولید می شود. سپس این مخلوط در قالبی که دارای صفحه سوراخدار در پایه است شارژ می شود. یک ماده فیلتر در بالای پایه قالب گذاشته می شود. سپس مخلوط توسط یک صفحه رویی فشار داده می شود که آب اضافی را از طریق پایه قالب و از طریق شکاف کوچکی بین صفحه بالایی و دو طرف قالب خارج می کند. فرآیند فیلتر پرس برای تولید انبوه محصولاتی با اشکال ساده یا پیچیده مناسب است.

مزایای پنل جی اف آر سی

1. مقاوم در برابر آتش

اجزای GFRC مورد استفاده برای ساخت پنل های سبک وزن مواد معدنی غیر قابل اشتعال هستند. علاوه بر این، پوشش بتن در برابر آتش محافظت می کند و به عنوان یک تنظیم کننده دما عمل می کند.

2. سبک وزن

پنل جی اف آر سی سبک وزن است، به ویژه در مقایسه با بتن معمولی. علاوه بر این، روش اجرایی دیوار نازک مزایای نصب آسان را فراهم می کند.

3. تطبیق پذیری

قالب گیری GFRC طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می دهد، مانند میزهای GFRC، ستون ها، پانل ها، گنبدها و موارد دیگر. از سمت دیگر قابلیت اجرا در هر سطحی را دارند.

4. قیمت

روشهای تولید دارای قیمت‌های متفاوتی دارند. بنابراین، خریداران گزینه های زیادی دارند و می توانند تعادلی بین پارامترهای هزینه و کاربرد پیدا کنند.

5. مقاومت بار

تقویت فیبر شیشه ای باعث استحکام و انعطاف پذیری باورنکردنی می شود. دستیابی به مقاومت بار در GFRC با تنظیم جهت فیبر امکان پذیر است. این ویژگی اجزای GFRC را بسیار انعطاف پذیر و قابل تنظیم برای نیازهای فردی می کند.

6. بدون نقص

اسپری کردن بخش مهمی از تولید GFRC است. به دلیل این عمل، بر خلاف بتن معمولی، عیوبی مانند فضای خالی یا ترک بر روی سطح بتن ظاهر نمی شود. اسپری کردن همچنین باعث افزایش سطح نهایی کانتر یا پانل های بتنی می گردد.

7. مقاوم در برابر آب و هوا

با توجه به پوشش فیبر GFRC، الیاف مقاوم در برابر قلیا به عنوان محافظ اضافی عمل می کنند. پنل های به دست آمده در برابر باران، رطوبت، خوردگی یا سایر مسائل زیست محیطی مقاومت می کنند.

8. مقاوم در برابر انجماد

GFRC نسبت به بتن معمولی در برابر ذوب و یخ زدگی مقاومت بیشتری دارد.

9. مناسب برای هر دو نمای داخلی و خارجی

پنل جی اف آر سی سبک، متراکم و بادوام بوده و منجر به انتخاب آن به عنوان یکی از بهترین مصالح برای ساخت انواع سازه داخلی و خارجی می گردد.

معایب استفاده از جی اف آر سی GFRC:

  1. امکان خوردگی الیاف آهنی وجود دارد.
  2. پنل‌های بزرگ GFRC، امکانات مورد نیاز بیشتری برای نصب نما نیاز دارند.
  3. مواد افزودنی رنگی آن ممکن است با نور خورشید تغییر رنگ دهد.
  4. نصب این پنل به دلیل وجود الیاف خشن موجود در بتن، کمی مشکل به نظر می رسد.
  5. بتن خشن به علت وجود الیاف ممکن است به آب و سیمان بیشتری نیاز داشته باشد که ایده آل نیست.
  6. اگرچه از بسیاری از مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز قیمت مناسب تری است، اما GFRC همچنان از بتن گران تر می باشد.

نمونه کار نصب پنل جی اف آر سی

 نحوه نصب پنل جی اف آر سی و طراحی صحیح این نما از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است. عدم نصب صحیح و اصولی نمای بتنی باعث می شود که پس از مدت طولانی در اثر عوامل محیطی مانند گرما، سرما، وزش باد و … نمای سازه تخریب شود.

قیمت پنل جی اف آر سی

قیمت پنل GFRC به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند: نوع جی اف آر سی، نسبت‌های صحیح و روش‌های اجرا بسیار مهم هستند و کوچک‌ترین خطا ممکن است نتیجه نهایی را خراب کند. روش ساخت GFRC (ریخته گری هیبریدی، اسپری شده یا ارتعاشی)، ضخامت و مساحت پنل جی اف آر سی، کیفیت قطعات ساخته شده، حجم المان ها  و غیره. قیمت پنل جی اف آر سی به طور کلی به عنوان قیمت در هر متر مربع برای یک ضخامت معین از GFRC است.

کارخانه تولید پنل جی اف آر سی

شرکت دانش بنیان گام آبی فردا (سهامی خاص) طراح و تولید کننده مصالح نوین ساختمانی از سال ۱۳۸۲ در تهران فعالیت خود را آغاز نمود. محصولات این شرکت با برند هنزا (HenzA) اقدام به تولید محصولات مختلفی از جمله صفحات بتنی پیش ساخته  GRC، جی اف آر سی، بتن اکسپوز پیش ساخته، سنگ های دکوراتیو (Cast Stone) و سنگفرش های پلیمری لوکس و مقاوم در برابر سرما در نموده است. کارخانه تولید پنل جی اف آر سی در شهرک صنعتی تهران (کیلومتر ۴۵ جاده خاوران) می باشد.

GFRC چیست؟

GFRC مشابه فایبرگلاس خرد شده است و از ترکیب مخلوطی از ماسه ریز، سیمان، پلیمر (معمولاً پلیمر اکریلیک)، آب، سایر مواد افزودنی و الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیا (AR) ساخته می شود. الیاف شیشه استفاده شده در GFRC به استحکام این ترکیب منحصر به فرد کمک می کند. الیاف مقاوم در برابر محیط قلیایی به عنوان عضو اصل، حمل بار کششی عمل می کنند، در حالی که ماتریس پلیمر و بتن الیاف را به هم متصل کرده  و به انتقال بار از یک الیاف به فیبر دیگر کمک می کند. بدون الیاف GFRC استحکام خود را ندارد و بیشتر مستعد شکستگی و ترک خواهد بود. درک شبکه فیبر پیچیده در GFRC خود یک موضوع حائز اهمیت است. دو مزیت مهم GFRC عبارتند از:

  • توانایی ساخت پانل های سبک: اگرچه چگالی نسبی GFRC مشابه بتن است، ولی پنل های GFRC می توانند بسیار نازک تر از پنل های بتنی سنتی باشند و آن ها را سبک تر کند.
  • مقاومت فشاری، خمشی و کششی بالا: دوز بالای الیاف شیشه منجر به استحکام کششی بالا شده در حالی که محتوای پلیمری بالا بتن را انعطاف پذیر کرده و در برابر ترک خوردگی مقاوم می نماید. تقویت مناسب با استفاده از اسکریم، استحکام اجسام را بیشتر می‌کند و در پروژه ‌هایی که ترک ‌های قابل مشاهده قابل تحمل نیستند بسیار مهم است.
طرح های ترکیبی GFRC

اگر زیاد با بتن کار کرده اید، می دانید که یافتن ترکیب مناسب می تواند دشوار باشد و اغلب به سال ها تجربه نیاز دارد. بسیاری از عوامل مختلف بر ترکیب ایده آل بتن تأثیر می گذارند و GFRC تفاوتی ندارد.

بسیاری از طرح های ترکیبی برای GFRC به صورت آنلاین در دسترس هستند، اما خواهید دید که همه شباهت هایی در مواد تشکیل دهنده و نسبت های استفاده شده دارند.

  • ماسه ریز: شن و ماسه مورد استفاده در GFRC باید دارای اندازه متوسطی باشد که از الک 50 تا 30 عبور می کند (0.3 میلی متر تا 0.6 میلی متر). ماسه ریزتر تمایل به مهار جریان پذیری دارد در حالی که مواد درشت تر تمایل دارند از بخش های عمودی خارج شده و هنگام پاشش به عقب برگردند.
  • سیمان: نسبت های معمولی از قسمت های مساوی وزن ماسه و سیمان استفاده می کنند.
  • پلیمر: پلیمر اکریلیک معمولاً بر پلیمرهای EVA یا SBR برای GFRC ترجیح داده می شود. اکریلیک غیر قابل خیس شدن است، بنابراین پس از خشک شدن، نرم و حل نمی شود و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید زرد نمی شود. اکثر پلیمرهای اکریلیک مورد استفاده در GFRC دارای محتوای جامد از 46٪ تا بیش از 50٪ هستند. دوز پلیمر معمولاً 6 درصد جامدات وزنی مواد سیمانی است.
  • آب: نسبت آب به سیمان معمولی بین 0.3 تا 0.35 است. هنگام تعیین مقدار آب برای استفاده، مطمئن شوید که محتوای آب پلیمر اکریلیک خود را در نظر بگیرید. این کار می تواند محاسبه نسبت آب به سیمان را دشوار کند، مگر اینکه محتوای جامد پلیمر مشخص باشد. با محتوای جامد پلیمری 46 درصد، به ازای هر 100 پوند سیمان، 15 پوند پلیمر به اضافه 23 پوند آب اضافه می شود.
  • الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیا: الیاف جزء ضروری بتن های GFRC هستند. اگر از روش اسپری برای ریخته‌گری استفاده می‌کنید، الیاف در زمان اجرا توسط سمپاش شما به طور خودکار بریده شده و به مخلوط اضافه می ‌شود. اگر از پیش مخلوط یا روش ترکیبی برای ریخته‌گری استفاده می‌کنید، الیاف را در خود بتن مخلوط می ‌شود.
  • محتوای فیبر: محتوای فیبر متفاوت است، اما معمولاً بین 3 تا 7 درصد وزن کلی سیمان است. محتوای فیبر بالاتر استحکام را افزایش می دهد اما کارایی را کاهش می دهد. برخلاف اکثر اجزای طراحی مخلوط بتن، الیاف در GFRC به عنوان درصدی از وزن سیمانی خشک محاسبه نمی ‌شوند. در عوض، آن ها به عنوان نسبتی از وزن کل محاسبه می شوند. این موضوع باعث می شود محاسبه بار فیبر در طرح های مخلوط GFRC بسیار پیچیده باشد.
  • سایر مواد افزودنی: برخی از عناصر دیگری که ممکن است در ترکیب خود بگنجانید عبارتند از پوزولان ها (مانند دوده سیلیس، متاکائولین یا VCAS) و فوق روان کننده ها.

همانطور که می بینید، طرح های ترکیبی GFRC بسیار متنوع هستند و محاسبات ریاضی پیچیده ای را شامل می شوند.

ریخته گری GFRC

GFRC تجاری معمولاً از دو روش مختلف برای ریخته‌گری GFRC استفاده می کند: اسپری و پیش مخلوط. در ادامه نگاهی گذرا به هر دو روش ریخته گری GFRC و همچنین یک روش هیبریدی مقرون به صرفه خواهیم انداخت.

  1. اسپری کردن

فرآیند کاربرد برای اسپری کردن GFRC بسیار شبیه به شاتکریت است، زیرا مخلوط بتن سیال در قالب ها پاشیده می شود. در این فرآیند از یک تفنگ اسپری تخصصی برای اعمال مخلوط بتن سیال و برش و پاشش الیاف شیشه ای بلند از یک قرقره پیوسته استفاده می شود. اسپری کردن به دلیل بار فیبر بالا و طول فیبر زیاد GFRC بسیار قوی ایجاد می کند، اما خرید تجهیزات می تواند بسیار گران باشد.

مزایا و معایب اسپری کردن:

  • مزایا: با استفاده از الیاف بلند بارهای فیبر بسیار بالایی را امکان پذیر می کند که منجر به بیشترین استحکام ممکن می شود.
  • معایب: به تجهیزات گران قیمت و تخصصی (معمولاً 20000 دلار یا بیشتر) نیاز دارد.
  1. پیش مخلوط

پیش مخلوط الیاف کوتاه تری را با مخلوط بتن سیال میکس می کند که در مرحله بعد در قالب ریخته شده یا اسپری می شود. تفنگ های اسپری برای پیش مخلوط نیازی به خردکن فیبر ندارند، اما همچنان می توانند بسیار گران باشند. Premix یا پیش مخلوط همچنین دارای استحکام کمتری نسبت به اسپری کردن از الیاف است و کوتاه تر و تصادفی تر در سراسر مخلوط قرار می گیرد.

مزایا و معایب پیش مخلوط:

  • مزایا: هزینه کمتری نسبت به اسپری کردن دارد، اگرچه یک تفنگ اسپری و پمپ مخصوص مورد نیاز است.
  • معایب: جهت گیری فیبر نسبت به استفاده از اسپری تصادفی تر است و الیاف کوتاه تر و در نتیجه استحکام کمتری دارند.
  1. روش هیبرید

یکی از گزینه های نهایی برای ایجاد GFRC استفاده از یک روش ترکیبی است که از یک تفنگ قیف ارزان قیمت برای اعمال پوشش رویی و یک مخلوط پشتیبان ریخته شده استفاده می کند. یک پوشش نازک بدون الیاف (به نام پوشش مه پاش) در قالب ها اسپری می شود و سپس مخلوط پشتیبان با دست بسته بندی شده یا مانند بتن معمولی در آن ریخته می شود.این روشی است که اکثر سازندگان کانتر بتنی از آن استفاده می کنند. روش هیبرید،  یک راه مقرون به صرفه برای شروع است. با این حال، بسیار مهم است که هم پوشش مه پاش و هم مخلوط پشتیبان را با دقت ایجاد کنید تا از قوام و آرایش مشابهی اطمینان حاصل کنید، و بدانید که چه زمانی باید لایه بعدی  را اعمال کنید تا به درستی به پوشش نازک مه بچسبد اما آن را پاره نکند.

مزایا و معایب روش هیبرید:

  • مزایا: روش هیبرید یک راه مقرون به صرفه برای شروع است. قیمت یک قیف و کمپرسور هوا متنوع است اما بسیار کمتر از تفنگ های اسپری که برای اسپری کردن یا پیش مخلوط استفاده می شود.
  • معایب: از آنجایی که روکش رویی و مخلوط پشتی در زمان‌ های مختلف اعمال می‌شوند، توجه دقیقی لازم است تا اطمینان حاصل شود که ترکیب‌ ها آرایش مشابهی دارند تا از پیچ‌خوردگی جلوگیری شود.
پخت و پردازش GFRC

محتوای پلیمری GFRC به این معنی است که عمل آوری مرطوب طولانی مدت غیر ضروری است. یک قطعه تازه ریخته گری شده را با پلاستیک یک شبه بپوشانید. اگر قدرت کافی برای پردازش داشته باشد، می تواند کوتاهتر باشد. بسیاری از قطعات 16 تا 24 ساعت پس از ریخته گری کنده می شوند. سطح مهارت شما، ترکیب مخلوط و روش استفاده شده تعیین می کند که پس از خارج شدن صفحه کانتر GFRC از قالب، چه مقدار پردازش مورد نیاز است. ممکن است برای پر کردن حفره‌ ها یا نواقص سطحی نیاز به تزریق باشد. هر گونه ضربه ای (ماسه و بتن که به فرم ها نچسبد) باید تمیز شود وگرنه سطح بتن باز و دانه بندی می شود. دستیابی به یک قطعه کامل از قالب بسیار دشوار است و به مهارت زیادی نیاز دارد. ضخامت میزهای بتنی معمولی ساخته شده با GFRC حدود 4.5 سانتی متر است. این حداقل ضخامتی است که می توان یک کانتر بلند و مسطح ساخته شده هنگام جابجایی یا حمل نشکند. کاشی های دیواری کوچکتر می توانند بسیار نازک تر باشند.

GFRC از نظر "سبز بودن" تقریباً با سایر انواع میزهای بتنی برابری می کند. در مقایسه میزهای بتنی با ضخامت 4 سانتی متری با کانترهای 2 سانتی متری GFRC، همان مقدار سیمان استفاده می شود. این به این دلیل است که GFRC تمایل دارد حدود دو برابر سیمان معمولی استفاده کند. این موضوع آن ها را با یکدیگر برابر می کند. استفاده از پلیمرها و نیاز به حمل آن‌ها باعث می‌شود که GFRC نسبت به استفاده از آب معمولی که می‌توان آن را بازیافت کرد، سبزتر نشود. هم ریخته گری سنتی و هم GFRC می توانند از سنگدانه های بازیافتی استفاده کنند. تقویت‌کننده ‌های فولادی سبزتر از الیاف شیشه AR هستند، زیرا فولاد قایل بازیافت ترین ماده است. بنابراین استفاده از فولاد در بتن به هر شکلی سبزی بتن را افزایش می دهد.

از این نوع بتن ، برای ساخت پنل های بزرگ و سبک ت به صورت که اغلب به عنوان نمای ساختمان در نظر گرفته شده استفاده می گردد. پنل های GFRC غیر سازه ای در نظر گرفته شده اند، زیرا آن ها برای حمایت از سازه ها در بابر بارهای لرزه ای و بادی طراحی شده اند، که در طراحی دیوارهای پرده شیشه ای استفاده شده است. این پنل ها به دلیل ساختار لایه ای مواد بسیار سبک وزن هستند، زیرا بتن جی اف ار سی نسبت به بتن معمولی دارای چگالی قابل ملاحظه ای می باشد.

GFRC درست مانند بتن معمولی، می تواند انواع تزئینات هنری را در خود جای دهد. نمونه هایی از این موارد عبارتند از رنگ آمیزی اسیدی، رنگرزی، رنگدانه انتگرال، سنگدانه های تزئینی، وریدینگ و موارد دیگر. همچنین می توان آن را اچ، پولیش، سند بلاست و شابلون کرد. هر کار قابل تصور را  می توان با بتن GFRC انجام داد. این موضوع بتن GFRC را به گزینه ای عالی برای ایجاد صفحات بتنی تبدیل می کند. همچنین این بتن یک گزینه عالی برای عناصر بتنی سه بعدی مانند مبلمان، سینک، چاله آتش و موارد دیگر است.

نمایش بیشتر نمایش کمتر

پروژه های جی اف آر سی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *