همانطور که در نوشته “خرید از هنزا؛ صرفه جویی در هزینه” مطلع شدید، شرکت گام آبی فردا از پیشگامان تولید مصالح ساختمانی در ایران می باشد و در واقع دست اندر کار عرضه محصولات هنزا می باشد. و به موازات آن سعی در هر چه آشناتر کردن هموطنان گرامی با خصوصیات محصولات هنزا و همچنین ویژگی های کلی مصالح ساختمانی می باشد که سبب می شود مشتریان با نگاهی بازتر بتوانند دست به انتخاب مصالح ساختمانی مورد نیاز خود بزنند.

کارشناسان هنزا در مقاله “هدایت الکتریکی و دوام مصالح ساختمانی” سعی کردند شما را با برخی از ویژگی های فیزیکی مصالح ساختمانی آشنا کنند که از نظر متخصصان ما این ویژگی ها تاثیر به سزایی در قوام و دوام ساختمان می گذارد. اما همانطور که در مقاله “انواع مصالح ساختمانی و عوامل موثر در انتخاب آن ها” از کارشناسان هنزا پیش از این آموختیم، عوامل موثر در گزینش این محصولات تنها ویژگی های فیزیکی نیست. بلکه به خصوصیات مکانیکی و شیمیایی نیز باید توجه داشت.

تنش کششی، فشاری و برشی

به بیان کارشناسان هنزا ویژگی مکانیکی به آن دسته از مختصات مصالح ساختمانی گفته می شود که نمایانگر تاثیراتی است که نیروهای وارد آمده می تواند بر مصالح بگذارد. و عکس العملی که مواد ساختمانی گوناگون نسبت به نیروهای وارده از خود نشان می دهند در دو بعد تنش و کرنش می باشد. به همین دلیل متخصصان ما در بررسی خصوصیات مکانیکی به این دو بعد توجه می کنند.

رفتارهایی که مصالح ساختمانی در مقابل بارهای اعمال شده از خود نشان می دهند به بیان متخصصان هنزا می تواند به رفتارهای ترد و رفتارهای شکل پذیر، رفتارهای برگشت پذیر و برگشت ناپذیر (بر اساس آستانه حد الاستیک و پلاستیک) دسته بندی شود. متخصصان هنزا می گویند کرنش در واقع همان تغییر شکل نسبی مصالح ساختمانی می باشد.

در تعریف تنش، کارشناسان هنزا این طور می گویند که میزان فشاری که در اثر اعمال نیرو به واحد سطح ماده به آن اعمال می شود را تنش گویند. که این تنش با توجه به نیروهای اعمالی می تواند در چهار بعد تنش فشاری، کششی، پیچشی و برشی باشد. که بر اثر این تنش وارده ممکن است مصالح مورد نظر به قول متخصصان هنزا دچار تغییر شکل شود. که به تغییر شکل نسبی پیش آمده بر اثر تنش وارده، کرنش می گویند. اگر تنش به وجود آمده فشاری باشد به تغییر شکلی که به دنبال آن به وجود می آید کرنش فشاری و اگر کششی باشد، کرنش کششی گویند.

کرنش سا تغییر شکل مصالح در اثر بار

متخصصان هنزا می گویند که لزوما تنش به وجود آمده در مصالح ساختمانی که همان مقاومتی است که مصالح در برابر تغییر شکل انجام می دهند، نباید از جنس نیرو باشد بلکه می تواند به صورت حرارتی نیز ایجاد شود. همچنین به گفته مهندسان هنزا تنش پیچشی را می توان به همان تنش برشی تقلیل داد و بگوییم در کل سه نوع تنش فشاری، کششی و برشی در مصالح ساختمانی وجود دارد.

به گفته کارشناسان هنزا تنش های فشاری و کششی را تنش های محوری یا نرمال می نامند و تنش های برشی و پیچشی را تنش مماس یا تماسی می گویند. و هر چه سطح مقطع محصول کوچکتر باشد تنش وارده تنش بزرگتری خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با محصولات ما توصیه می کنیم به صفحه محصولات هنزا مراجعه کرده و برای انتخاب مصالح ساختمانی مورد نظر خود با کارشناسان و متخصصان هنزا در این زمینه تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *