وقتی که ایده اختلاط الیاف و بتن (بتن الیافی) اولین بار به ذهن مهندسان و سازندگان ساختمانی خظور کرد، می توان گفت که شاید این ایده را از روی ساختمان های کاهگلی قدیمی اتخاذ کردند. که در آن ها با استفاده از خشت هایی که مخلوطی از گاه و گل بود، خانه های محکمی ساخته می شد. و برتری این محصول نسبت به خشت هایی که فقط از گل ساخته شده بود، این بود که هم کمتر دچار ترک می شد و هم این که مقاومت بالاتری داشتند. و دیرتر خراب می شدند و به آن خانه ها بیشتر می شد اتکا کرد.

اما پس از چند دهه از گذشت اولین ساخت و تولید بتن الیافی، الان وضعیت بازار ساختمانی به قدری پیشرفت کرده است، که می توان همچنان که در نوشته “بتن الیافی، مصالح ساختمانی پیشرو” متذکر شدیم، گفت که بتن الیافی را باید جزو برترین مصالح ساختمانی در نظر گرفت که رنگ و بوی نو بودن و مدرن بودن را می تواند به ظاهر و نما یک ساختمان و بنا بیفزاید.

بتن مقاوم، شرط دستیابی به بتن الیافی مقاوم

شاید همین مسئله بود که سبب گردید به تدریج نه تنها از بتن الیافی در نمای ساختمان، بلکه مهندسان و طراحان تصمیم بگیرند در بخش های دیگری از ساختمان و یا به طور کلی در پروژه های عمرانی دیگر نیز می توانند از بتن الیافی استفاده کنند و به این ترتیب بازدهی آن پروژه را افزایش دهند. البته همه این ها در روندی به تدریج صورت گرفت و هر چه بتن الیافی کارآیی و کیفیت خود را بیشتر نشان می داد، به همان اندازه باعث می شد که حوزه های کارآیی آن نیز گسترده تر گردد.

برای آنکه اطلاع بیشتری نسبت به انواع کارکردهایی که امروزه در صنعت ساختمانی از بتن الیافی در آن ها استفاده می شود، داشته باشید، بهتر است مقاله “کاربردهای دیگر بتن الیافی” رو مطالعه نمایید. که در آن کارشناسان هنزا سعی کردند که لیست کاملی از کاربری های مختلفی بتن الیافی در دنیای ساخت و ساز امروزی ارائه کنند و هر کدام از این کاربری ها را تا حد امکان معرفی کنند که می تواند راهنمای خیلی خوبی باشد و برای کسانی که پروژه هایی در دست ساخت دارند، راهگشا باشد.

اما بهتر است این دقت را داشته باشیم که درست است که بتن الیافی دارای گستره وسیعی از کارآیی هاست، اما حین به کارگیری و استفاده از بتن الیافی باید به برخی نکات اجرایی و فنی دقت داشته باشیم که در این نوشتار قصد داریم به یکی از این نکات کاربردی بتن الیافی اشاره کرده و کمی آن را تشریح کنیم.

نکته این است که هر چند اضافه نمودن الیاف به بتن، می تواند ما را به بتن الیافی برساند که این محصول همانطور که گفته شد، از مقاومت بالایی برخوردار است، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید آن بتنی که در این ترکیب به کار می رود، خود به تنهایی دارای وضعیت مطلوبی باشد و مقاومت قابل قبولی داشته باشد.

یعنی ابتدا سعی بکنیم، بتن مورد استفاده در بتن الیافی را از مواد اولیه خوب و قابل قبول انتخاب کرده تا به تنهایی مقاومت بالایی داشته باشد و سپس با اختلاط با الیاف، این مقاومت بسیار بیشتر گردد. برای این مقصود بهتر است کارشناسان هنزا در در جریان روند کاری خود قرار دهید و علاوه بر آن صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا را نیز مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *