بتن مسلح شده با الیاف یک متریال ساختاری جدید است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود و دلیل آن مقاومت و استحکامی است که وجود الیاف به بتن الیافی اضافه می کنند که یک نمونه آن را در مقاله “افزایش مقاومت در برابر شکنندگی در بتن الیافی” مشاهده کردیم. در واقع افزودن الیاف به یک قطعه بتنی خیلی از ویژگی ها و خواص مهندسی آن را ارتقا و بهبود می بخشد.

در حال حاضر تحقیقاتی بر روی این متریال در حال انجام و گسترش است که اثرات الیاف مختلف را در ایجاد خواص بتن الیافی و همچنین کارکرد این بتن را در نواحی و مناطق گوناگون بررسی می کند. دلیل این استقبال از بتن الیافی این است که بتن به تنهایی دارای ضعف مقاومت کششی است و همچنین شکننده می باشد. و چنانچه در نوشته های قبلی نیز مورد اشاره قرار گرفت ایده استفاده از الیاف در بتن الیافی به گذشته های خیلی دور باز می گردد.

اهمیت روز افزون بتن الیافی

در واقع در مصالح ساختمانی ابتدایی از ترکیب کاه در آجرهای گلی استفاده می شد، همچنین از موی اسب در تولید گچ و از آزبست برای تقویت ساختار کوزه ها استفاده می کردند. در واقع استفاده از الیاف در ترکیب این بتن نه تنها مقاومت آن را افزایش می دهد بلکه به شکل پذیری این محصول نیز کمک می کند. اما این کار نیاز به دقت در اختلاط و مهارت کار دارد.

اما شکل مدرن و پیشرفته بتن الیافی به دهه شصت میلادی بر می گردد که سازندگان دریافتند که اضافه کردن الیاف به این بتن باعث همگن و یکنواخت شدن این محصول می شود. وقتی که بتن ترک بر می دارد، الیافی که به طور تصادفی درون بتن الیافی جهت دهی شده اند شروع به عمل کرده و شکل ترک ها و انتشار آن ها را کنترل و محدود می کنند.

یکی از الیاف کاربردی در بتن الیافی الیاف شیشه است که نمونه های آن در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا قابل مشاهده است. جهت کسب اطلاع بیشتر درباره بتن الیافی بهتر است با کارشناسان هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *