ساخت هر محصولی را می توان معمولا به طرق مختلف انجام داد. از جمله اینکه برای طراحی و تولید دال بتنی نیز شیوه های مختلفی وجود دارد که ما در مقاله های قبلی سعی بر این داشتیم که شما را با برخی از این شیوه ها و همچنین مزیت ها و و یژگی هایی که هر یک دارند، آشنا کنیم. و طبق این مقایسه بتوانیم راه های بهتری را برای دال بتنی پیش روی شما قرار دهیم. از جمله اینکه در مقاله “طراحی و ساخت دال بتنی به صورت پیش ساخته” مشاهده نمودید که یکی از شیوه های ساخت این محصول، به صورت پیش ساخته می باشد.

اما دال بتنی یک خصوصیت ثابتی دارد که در همه انواع آن موجود است و در طراحی هر یک از آن ها شما می توانید آن را ببینید. آن ویژگی همانطور که قبلا گفتیم کارآیی دال بتنی به عنوان یک توده گرمایی است. به این معنا که در جذب و باز پس دادن انرژی حرارتی به گونه ای عمل می کند که می تواند کمکی در راستای مصرف کمتر انرژی در ساختمان داشته باشد. اما این سوال پیش می آید که آیا استفاده از دال بتنی در همه آب و هوا ها می تواند چنین کمکی به ما بکند؟

انواع شیوه های انتقال حرارت توسط دال بتنی

در پاسخ باید گفت که توده های گرمایی که دال بتنی نیز یکی از انواع آن است در اکثر شرایط آب و هوایی مفید و کارا هستند. و به خصوص در مناطقی که دارای آب و هوای سرد هستند و یا مناطقی که طیف دمایی روز و شب آن ها زیاد است مفیدتر می باشند. به این معنا که این سازه می تواند ویژگی توده حرارتی خود را در ناحیه هایی که اختلاف دما در ساعات روز و شب زیاد است، بهتر نشان دهد و از این جهت نقش موثرتری ایفا کند.

برای آن که دال بتنی بتواند این خاصیت خود را پیاده کند، توده گرمایی لازم است که در ارتباط و اتصال با یک طراحی خوب و کنش پذیر به کار گرفته شود و یا این که بتوان آن ها را در دیوارهای با وزن و حجم زیاد جاسازی کرد، که به این طریق آن ها بهتر می توانند به عنوان ابزاری جهت تهویه و تعدیل درجه حرارت ساختمان به کار آیند. در واقع به این صورت دال بتنی می تواند به جای و یا به خوبی دال بتنی که در کف قرار داده می شود عمل کند.

یعنی قرار دادن دال بتنی در دیوارهای بزرگ یکی از بهترین راه حل هاست که بتوان از ظرفیت آن به عنوان یک توده گرمایی بهترین بهره برداری را انجام داد. اما آن چه به عنوان ترکیب دال بتنی با دیگر طراحی های تابع یا کنش پذیر گفته شد را می توانید به عنوان نمونه استفاده از آن در طراحی دریافت انرژی خورشیدی در نظر بگیرید. که دال بتنی در این صورت می تواند انرژی گرمایی خورشید را به مقدار زیادی در خود جذب کند و در مواقعی که درجه حرارت کم می شود آن را به محیط و محوطه داخلی ساختان پس دهد.

دال بتنی و انرژی خورشیدی

که این کار نیازمند یک طراحی هوشمندانه می باشد. در زمستان ها اگر بخواهیم از دال بتنی به عنوان یک توده حرارتی استفاده کنیم، (یعنی علاوه بر کارکرد دال بتنی به عنوان یک مصالح قدرتمند که می تواند به خوبی بارهای وارده بر ساختمان را تحمکل کرده و نقش ویژه ای در استحکام بخشی به ساختمان دارد، بخواهیم از کارکرد دوم و جنبی آن یعنی توده گرمایی نیز استفاده کنیم) چون محیط دارای حرارت بالایی نیست، پس تنها منبعی که دال بتنی می تواند حرارت را از آن اخذ کند، خورشید است.

البته ممکن است به جز خورشید منابع دیگری با انرژی های پایین موجود باشند که بتوان در فصل سرد زمستان به عنوان منبعی برای دریافت حرارت توسط دال بتنی به آن ها چشم داشت. این حرارت که توسط انرژی خورشیدی یا دیگر منابع در زمستان در این محصول ذخیره می شود می تواند در ساعات بعد که دیگر خبری از خورشید نیست. یعنی پس از غروب آفتاب و به خصوص در تمام مدت شب، به محیط منعکس شده و آن را گرم کند.

البته گرم کردن محیط توسط دال بتنی به چند شکل می تواند انجام گیرد که انواع شیوه های انتقال حرارت می باشد. یکی از شیوه ها رادیاسیون یا تابش است. که در این طریق این محصول گرمای موجود در خودش را مانند یک بخاری به محیط اطراف خود تابش می کند و اشععه ها و امواج گرمایی مستقیما به محیط تابانده می شود. البته به دلیل آن که دال بتنی دمای بسیار زیادی به خود نمی گیرد، انتقال حرارت از طریق تابش نیز چندان گسترده نخواهد بود.

شیوه دوم انتقال حرارت از طریق همرفتی به وسیله دال بتنی است. یعنی با گرم کردن هوای اطراف خود و حرکت آن هوا به خاطر گرم شدن و جابجایی هوای سرد، به تدریج کل فضای اتاق توسط این سازه گرم می گردد. برای این منظور می توانید بیشتر با کارشناسان و ماخصصان ما در هنزا تماس بگیرید و البته به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به صفحه دال بتنی هنزا نیز بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *