به ترتیبی که در مقاله “نحوه استفاده از الیاف مصنوعی در بتن الیافی سخت” بیان شد، امروزه ترکیب الیاف در بتن بسیار رواج پیدا کرده و به جای استفاده از آرموتورهای فولادی جهت تسلیح و تقویت بتن از الیاف با اجناس گوناگون جهت تقویت و قوام بخشیدن به بتن استفاده می شود که به آن بتن الیافی می گویند.

به کارگیری الیاف در بتن الیافی توانسته وزن بتن را کاهش دهد و همچنین حمل و نقل و نصب آن را ساده تر نماید. الیاف مصنوعی توانسته جایگاه خود را در الیاف به کار رفته در بتن الیافی به خوبی باز کند. البته صرفا از الیاف مصنوعی برای تولید این بتن استفاده نمی شود و با مراجعه به پنل ها و نمونه های مختلف که در صفحه جی اف آر سی / GFRC ارائه شده می توانید به بتن الیافی که در آن ها از الیاف شیشه ای استفاده شده آشنا شوید.

البته الیاف مصنوعی همانطور که در بتن الیافی سخت مورد استفاده قرار می گیرند می تواند در درماهای غیر سازه ای جهت تقویت بتن نیز استفاده شود. در این موارد الیاف مصنوعی به عنوان تنها تقویت کننده بتن به کار نمی روند و در کنار یک عامل دیگر برای تسلیح و قوام بخشیدن به بتن الیافی مورد مصرف قرار می گیرند.

مثلا بتنی که با آرماتوربندی تقویت شده، علاوه بر آن بتوان با الیاف مصنوعی نیز آن را تسلیح کرد که این الیاف مصنوعی در اینجا کمک ثانویه جهت استحکام و پایداری بتن می باشد.

در این موارد استفاده از الیاف مصنوعی در درجه اول وظیفه کنترل ترک ها و عدم اجازه به پخش شدن آن ها را به عهده دارد و وظیفه اصلی تقویت و افزایش مقاومت بتن با همان آرماتورهای فولادی می باشد. برای اینکه الیاف مصنوعی بتوانند از عهده این وظیفه در این بتن برآیند نیازمند این هستیم که به طور یکنواخت در سطح بتن الیافی توزیع و پخش شده باشند.

نمایی خارق العاده با بتن الیافی

برای آشنایی بیشتر با خواص مکانیکی و سازه ای بتن الیافی و انتخاب مصالح مورد نیاز خود می توانید با کارشناسان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *