همانطور که در مقاله “ویژگی های بتن الیافی مرغوب” برای شما خوانندگان گرامی بازگو کردیم سابقه استفاده از بتن الیافی که محصولی نو و خلاقانه است به چند دهه بیشتر باز نمی گردد. گذشت سالیان نشان داده که توجه بیش از حد به مقاومت بتن به تنهایی نتوانسته کاربرد این محصول را در ساز و کارهای مختلف پوشش دهد.

در واقع مقاومت نباید تنها عامل مد نظر باشد چرا که کاربردهای متنوع و گسترده بتن باعث شده فاکتورهای دیگری همچون انعطاف پذیری، شکل پذیری، دوام و طول عمر نیز باید به همان اندازه مورد دقت و توجه قرار گیرد. در اینجاست که پای بتن الیافی به میان کشیده می شود. چرا که این بتن در دراز مدت دچار اشکالات و ایراداتی که برای بتن معمولی پیش می آید، نمی گردد.

مساله دوام بتن الیافی در محیط هایی برجسته تر می شود که دارای وضعیت و شررایط خورندگی برای بتن باشند که بتن الیافی مسلح به فیبرهای گوناگون و به ویژه فایبرگلاس جایگاه خود را در این موقعیت ها تثبیت کرده است. و برای آشنایی با نمونه های کاربردی این محصول بهتر است به صفحه جی اف آر سی / GFRC هنزا مراجعه کنید که در واقع یک دسته از انواع بتن الیافی است که در آن از الیاف شیشه جهت تسلیح و تقویت بتن استفاده شده است.

نمای شگفت انگیز بتن الیافی

وقتی که در مناطق گوناگون دیده شد که پس از گذشت چندین سال از عمر یک سازه بتنی، عوامل فیزیکی و شیمیایی موجب ایجاد نواقص و خرابی هایی در آن شده اند، مهندسان و طراحان به فکر استفاده از مصالحی با مداومت و پایداری بیشتر افتادند که همان بتن الیافی می باشد. به علاوه در برخی کشورهای پیشرفته دستورالعملی جهت به کار گیری بتن و طراحی آن تعریف کردند که طراحان و اجرا کننده های بتن لازم است خود را مقید به آن دستورالعمل کنند تا به این صورت بتوان دوام و طول عمر بتن به کار گرفته شده را تضمین کرد.

علاوه بر استفاده از الیاف در بتن الیافی، جزئی دیگر به انواع بتن به خصوص در برخی کشورهای پیشرفته می افزایند که به آن ماده چهارم بتن گفته می شود. این مواد افزودنی به جهت ارتقای کیفیت و استحکام و روانی و همچنین خواص چسبندگی بتن الیافی به آن افزوده می شود. و برخی کارخانجات دیگر بتن الیافی بدون مواد افزودنی تولید نمی کنند.

سیمان های تولیدی جهت فرآوری بتن الیافی، این روزها سیمانی خاص و دارای خواص جدید می باشند که مخلوط کردن آن با مواد افزودنی مختلف از جمله مواد پلیمری و همچنین الیاف مصنوعی که در نوشته “استفاده از الیاف مصنوعی در بتن الیافی” نیز به موضوع آن پرداختیم، توانسته گامی نو و جهشی در تولید این بتن، هم از جهت اقتصادی و هم از جهت دوام و پایایی ایجاد کند. همچنین در نظر گرفتن نقطه نظرات محیط زیستی برای تولید بتن الیافی از مواد تجدید پذیر و همچنین قابل بازیافت و دوست محیط زیست نیز یکی از تحولات در عرصه تولید بتن الیافی می باشد.

کاری که امروزه برای مقابله با خوردگی بتن های مسلح به آرماتورهای فولادی صورت می گیرد این است که در آن ها از فولادهای ضد زنگ و همچنین مواد پلیمری و پلاستیکی بهره گرفته می شود که استفاده از این مواد به میزان طول عمر و دوام آن ها مشروط است.

دو ماده از مواد افزودنی به بتن الیافی که در ارتقا و بهبود مقاومت آن و همچنین عملکرد مناسب و عالی آن، تاثیر بسزایی دارند عبارتند از مواد پوزولانی و همچنین فوق روان کننده ها. که در مقاله های قبل سعی کردیم شما را تا حدودی با آثار و فواید این مواد بر بتن الیافی آشنا کنیم. از جمله این مواد پوزولانی می توان به دوده سیلیس اشاره کرد که به خصوص در ترکیب جی اف آر سی / GFRC می تواند با عنصر سیلیس موجود در الیاف شیشه این بتن الیافی کریستالیزاسیون ایجاد کرده و استحکام فوق العاده ای در آن ایجاد کند.

کریستالیزاسیون در نمای بتن الیافی

علاوه بر آن روان کننده ها در بتن الیافی نه تنها باعث انعطاف و شکل پذیری بالای آن می شوند که می توان با استفاده از این خصوصیت نماهای بتن الیافی در طرح ها و شکل های متنوع و ظریف ایجاد نمود، بلکه این روان کننده ها باعث ضربه پذیری و افزایش مقاومت این بتن در برابر ضربه و زلزله خواهد شد. امروزه نماهای بتن الیافی به دلیل ظاهر خاص آن که طرح های گوناگونی را قابل پذیرش است جزو نماهای چشمگیر و لوکس به حساب می آید.

در صورتی که قصد دارید با خصوصیات و خلاقیت های مختلف و گوناگونی که در تولید و فرآوری بتن الیافی به کار گرفته می شود و تاثیرات و مزایای هر یک از این خلاقیت ها بیشتر آشنا شوید، می توانید با کارشناسان و متخصصان مصالح ساختمانی هنزا در تماس باشید. همچنین می توانید با مشاوره با مشاوران و تکنسین های هنزا در مورد این که استفاده از چه نوع بتن الیافی و چه طرح و چه ابعادی از آن برای نمای بیرونی یا داخلی ساختمان شما مناسب است، بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *