همانطور که در مقاله “ویژگی های بتن الیافی مرغوب” بیان شد ایده بتن الیافی از آنجایی به ذهن مهندسان و معماران رسید که به دنبال افزایش کارآیی و کارکرد بتن بودند و با توجه به تاریخچه افزودن کاه به خشت در کاهگل و مشاهده و تجربه بهبود کیفیت آن، تصمیم به افزودن الیاف به بتن گرفتند و به این ترتیب استارت ساخت بتن فیبری زده شد.

اما در انتخاب الیاف تجربه های مختلفی پیش روی سازندگان بتن الیافی قرار گرفت و آن ها برای ساخت و تولید بتن الیافی از الیاف گوناگونی مانند الیاف فولادی، الیاف مصنوعی، الیاف شیشه ای و غیره استفاده می کنند. از ترکیب الیاف شیشه ای با بتن الیافی جی اف آر سی ساخته می شود که یکی از شهره ترین نمونه های بتن فیبری است و برای مشاهده نمونه های آن می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید.

اما برای آنکه مرغوبیت و کیفیت بتن فیبری افزایش پیدا کند. تنها به افزودن الیاف اکتفا نمی کنند و دست به تحقیق و آزمایشات جدید می برند که از این طریق به افزودنی هایی دست یافتند. در نوشته “افزودن مواد پوزولانی و فوق روان کننده ها به بتن الیافی” راجع به بعضی از این افزودنی ها به بتن الیافی صحبت کردیم که می تواند استحکام، پیوند، اتصال، چسبندگی، مقاومت و همچنین سیالیت و روانی بتن الیافی را افزایش دهد که باعث باز شدن دست طراحان در تنوع طرح و شکل پنل های بتن الیافی می باشد.

نقش فوق روان کننده ها در بتن الیافی

اما در شرایط خاص و غیر معمول نیز افزودنی های بخصوصی به بتن الیافی اضافه می کنند که مختص متناسب شدن بتن مورد نظر با آن شرایط ویژه می باشد. مثلا در سال های حدود 1940 ماده ای به نام حباب هواساز ابداع شد که از این ماده در هواهای بسیار سرد استفاده می شود. مثلا در مناطق شمالی آمریکا و کانادا که دمای هوا مکررا به زیر صفر درجه سلسیوس می رسد و احتمال یخ زدگی آب موجود در بتن فیبری افزایش می یابد برای جلوگیری از این یخ زدن از حباب هواساز درون ترکیب بتن الیافی استفاده می شود.

یکی دیگر از افزودنی هایی که در شرایط ویژه از آن برای حفظ کارآیی و مقاومت بتن الیافی استفاده می شود فوق روان کننده ها هستند. که در شرایط ویژه مانند محیط زیر آب برای جلوگیری از شسته شدن بتن از آن استفاده می شود. و سازه های زیر آب را می توان با استفاده از بتن الیافی متشکل از این افزودنی باشد اجرا نمود.

این مواد فوق روان کننده ابتدا به صورت نفتالین فرمالدئید و در کشور ژاپن مورد استفاده قرار گرفت و بعدها آلمانی ها از نوع ملامین فوق روان کننده ها در ترکیب بتن فیبری استفاده کردند. فوق روان کننده ها باعث کاهش آب در بتن شده و مقاومت آن را در محیط های آبی بسیار افزایش می دهند. و کارآیی، دوام و شکل پذیری آن به قدر مطلوب ارتقا می یابد.

افزودنی های خاص به بتن الیافی

یکی دیگر از انواع مواد فوق روان کننده، مواد پوزولانی است که به مقدار زیاد در بتن فیبری به کار گرفته و ترکیب شود. مواد پوزولانی را می توان در سرباره کوره های گداختن آهن و همچنین خاکسترهای بادی به دست آورد.

برای آشنایی با سایر مواد افزودنی به بتن الیافی در طرح اختلاط آن که مختص شرایط ویژه و خاص می باشد با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *